Területi Művelődési Intézmények Egyesülete
Közhasznú Szervezet | 1119 Budapest, Fehérvári út 47. | Telefon: 06-1-203-3868 | Mobil: 06-30-510-7537
Főoldal | E-mail | www.temie.hu

Kínában járt a Bihari János Táncegyüttes

Az erzsébetvárosi Príma Primissima díjas Bihari János Táncegyüttes felejthetetlenül jó két hetet töltött Kínában. A turné első felében a Pekingi Magyar Intézet szervezésével, segítségével a Xi’ani Tolmácsképző Egyetem, majd a Pekingi Nemzetközi Tanulmányok Egyetemének a vendégei voltunk, ezeket követően részt vettünk a 18. Pekingi Nemzetközi Turisztikai Fesztiválon. A túráról készült részletes élménybeszámolót  alább olvashatják.

Nem akármilyen utazás mennyiséggel indítottunk! A menet a következő volt: szeptember 20-án 13-kor találka a Liszt Ferenc reptéren, 16-kor indulás, 5 óra repülés, majd 4,5 óra várás Dubaiban, majd 8 óra 10 ezer méter magasságban a Föld jelenlegi legnagyobb, kétszintes, 615 főt szállítani tudó A 380-as Airbuszával. Érkezés Pekingbe magyar idő szerint délelőtt 9.25-kor, ekkor tartottunk 20 és fél óránál, majd idegtépő 5 és fél óra, hogy elérjük-e a Xi’anba tartó vonatot, a számunkra szokatlan pekingi giga dugóban?! 10 perccel a vonat indulása előtt estünk be, innen újabb 11 óra vonatozás, de itt már aki tudott, az aludhatott, mert 4 ágyas hálókocsiban utaztunk. Én speciel nem tudtam, mert egy igen kedves kínai házaspárral voltunk egy kupéban, kinek férfi tagja jól aludt az alsó ágyon, csak hangosan! Így én a felsőn, csak időnkénti szundítgatással töltöttem a 900/1000 kilométeres, 11 órás utat Xi’anba. A pekingi érkezés 20,5 órás utazási tartamához hozzájött még 16,5 óra, így röpke 37 óra alatt, magyar idő szerint 22-én reggel 2 órakor megérkeztünk Xi’anba! Ám ott nem a magyar idő, hanem a kínai szerint jár az óra, így a reggel 8-as érkezés után már folyamatos programunk volt, jelesül elfoglaltuk a szállásunkat egy remek 5 csillagos hotelban, fürdés, civil cuccok kipakolása, majd ebéd és indulás első két részes műsorunkra, amit a csapat nagy energiával, fényesen teljesített is, ezért aztán a siker sem maradt el! Ahogyan másnap sem, amikor egy sportcsarnokban, 1500-2000 diák néző előtt nyomtunk újabb két részest, amit megtetéztünk egy kis táncházzal, amiben szerintem kb ezren részt is vettek! Kavalkád volt a javából! Esténként sétáltunk a Kínában nem nagynak számító 8 milliós városkában, éreztük lüktetését, hisz a tereken, utcákon emberek sokasága táncolt, hallgatta a zenét, vagy éppen barátaival, társaival kártyázott, vagy társasjátékozott. Nálunk ilyen jellegű táncos-zenés csoportulások nincsenek! Igaz egy-egy zenész, táncos nálunk is felbukkan a tereken, aluljárókban, de száz egyszerre mozgó, vagy legalábbis próbáló, semmiképpen! Kínában ez megszokott a pekingi második szállásunkkal szemben is esténként ment a break, a társas és disco tánc.

De vissza Xi’anba! Le kell írni, hogy a Tolmácsképző Egyetem vendéglátása fantasztikus volt, csupa kedvesség, figyelmesség, segítőkészség vette körül az együttest. Minden együttesi tagnak kísérője volt, akik lesték kívánságainkat, olyan étkezdébe, étterembe vittek minket, amit éppen akkor kívántunk, tényleg eddig elképzelhetetlen fogadtatást éltünk át. Az is látszott, hogy azon a vidéken sűrűn nem találkoznak nem kínaiakkal, így akinek volt mersze, az oda is kéredzkedett hozzánk egy-egy közös szelfire, amik a műsorok után tömegesen, az utcán sétálva ritkábban készültek! Szintén megemlíteni való momentum volt egyik kísérőnk kérése, aki kamerával kezében minden biharistól kért egy mondatot, mert azt mondta, hogy anyukája csak akkor fogja elhinni, hogy külföldieket kísért, ha ezt látja, így anyukája meggyőzésére készítette a rövid riportokat!
A Xi’ani első két napban magyar néptánc, népzene kultúrát adtunk, a harmadik nap kínai kultúrát kaptunk, nem is akármilyet! Elvittek minket az első kínai császár Csin Si Huang-ti sírhelyét védő agyaghadsereghez!!! Hát nehéz jelzőket találni, döbbenetes látni az ezer félén megformált arcokat, testeket! Eztán jártunk Xi’ani Múzeumban is, ahol az agyaghadsereg katonáinak legalább száz fotója látható, keresik is a jelenben azon embereket, akiknek vonásai hasonlítanak a képeken bemutatottakkal! Hogy mennyien jelentkeztek, jelentkeznek, erről nem tudok beszámolni, de gyönyörűség az egész, aki teheti és eljut Kínába, Xi’ant ne hagyja ki!

Nekünk, szeptember 25-én lejárt a Xi’ani időnk, vendéglátóink a 300 km/óra sebességgel száguldó gyorsvasútra vettek jegyet, így azt is kipróbáltuk és 5 óra száguldással Pekingbe értünk, a Nemzetközi Tanulmányok Egyetemére. Itt népszerű nappal, azaz szabadnappal kezdünk! Magyar szakos kínai oktatók, diákok segítettek, akik magyar neveket választottak maguknak, így volt kínai Istvánunk, két Emesénk és Veronikánk! Egyik Emesével vágtunk első nagy pekingi kalandunkba, 35 fővel és Emesével metróval mentünk az Ég Templomához! A pekingi metró zseniális, 18 vonallal, 554 kilométeres hálózattal és több, mint 300 állomással rendelkezik. Viszont olyan tömeggel, ami ott volt, mi nemigen találkoztunk! Így mindig megbeszéltük a következő találkozási pontot, mert többször nem fértünk fel egyszerre az első érkező járatra, pedig gyorsan kitanultuk, hogy nincs mese, itt nyomni kell befelé a másikat, hogy mi is beférjünk! Tagadhatatlan, ezen pár napban élveztük a metrózást, nem is mentünk mindig eszelős tömegben, napközben 11 és 17 óra között nincs nyomakodás, ám a reggeli, esti csúcsidő az nekünk kemény! Csúcsban és nem csúcsban is kitanultuk a rendkívül tiszta és érthetően feltáblázott metró rendszerét, senki nem veszett el, s a következő másfél hétben keresztül-kasul cikáztunk metróval Pekingben, így jutottunk el a Tienanmen térhez, a Tiltott városhoz, az Ég Templomához, Láma templomhoz, így közelítettük meg a Hutongokat ( régi városrészek ), fényes és kevésbé fényes utcákat, bevásárló központokat. Mindenhol biztonságban éreztük magunkat, a helyiek az utcákon, a metrókban is kedvesek, segítőkészek voltak velünk.

Átfutva eddigi beszámolómat, látom hiányzik egy lényeges elem, nevezetesen az ételekről, étkezésekről még nem szóltam. A reggelik nem voltak különlegesek, volt, ahol kínai étkeket is felszolgáltak, ám nekem a pirítós felvágottal, tükörtojással működött többnyire. Az itthoni teázási szokásomat, hogy megiszom vagy fél litert a reggelihez nem tudtam alkalmazni, mert igen kicsi poharakból lehetett inni, amibe be kellett szórni a teafüvet, ami tisztességgel feldagadt, s csak apránként tudtam szürcsölgetni a reggeli italt, amiből így nagyon 1 decinél többet soha nem is ittam. Az ebédek, vacsorák bőségesek voltak, körasztaloknál ültünk 7-9-en, étkezésenként 8-10 féle ételt szolgáltak fel, volt csípős, nem csípős, édes, savanyú, korianderes, nem korianderes, zsibbasztó borsos, nem zsibbasztó borsos! Nekem, s a csapat jó részének nagyon ízlett végig a kínai ízek sora, az útnak a felénél igaz voltak, akik vágytak, s el is mentek a „Mc Donciba”, de ez csak ritkán fordult elő! Szerintem kiváló volt az ellátásunk, amit az is bizonyít, hogy az étkek a tányérok többségében elfogytak, pedig nem is késsel-villával ettünk, hanem ugye pálcikákkal bűvészkedtünk, ami persze időnként bonyolította néhányunknak az étkezését!

Rövid étkezési leírásom után térjünk vissza a lényeghez: utazásunk első számú célját, jelesül, hogy jó műsorokat adjunk, Pekingben is teljesítettük! Voltunk a Nemzetközi Tanulmányok Egyetemének városon kívül, a Nagy Falon túl eső kampuszában, ahol úgy 500 néző előtt táncoltunk, majd tartottunk rövid táncházat, visszafelé jövet megálltunk a Nagy Falnál, majd felléptünk az Egyetem pekingi színháztermében, ahol szintén óriási sikerünk volt. Ezen műsorok után a Turisztikai Fesztivál programjaiban, 18 különböző ország táncegyütteseivel együtt sok ember előtt rövid műsorokat adtunk. A legjelentősebb a nyitó ceremónia, ami a 2008-as olimpia helyszínén, a híres „Madárfészek” stadion mellett volt, sok-sok ezer néző lelkesedett a magyar táncokért, táncosokért, a fesztivál vezetői véleményét a főszervező tolmácsolta, miszerint minden tag egyöntetű véleménye szerint a Bihari volt a fesztivál legjobb együttese.

A CSAPAT szerintem is remekül helytállt, számomra is a legjobbak voltak, de én ugye szubjektív vagyok, így jó volt hallani egy teljesen objektív szervező véleményét, aki csak pár napja ismerhette meg a Biharit.

A záró ceremónia október 5-én délelőtt volt, aznap a pakoláson és az utolsó ajándékok vásárlásán kívül a Pekingi Magyar Intézetben vártak minket, ahol fröccsözéssel, zenéléssel, táncolással zártuk kínai utunkat, s indultunk a reptérre, hogy Dubai érintésével hazajussunk.
Az utazást az NKA miniszteri keretéből, a Szerencsejáték Zrt-től és a Külgazdasági és Külügyminisztériumtól kapott támogatás tette lehetővé. A Xi’ani Tolmácsképző Egyetemre és a Pekingi Nemzetközi Tanulmányok Egyetemére dr. Buslig Szonja, a Pekingi Magyar Intézet vezetője segítségével jutottunk, köszönet a támogatásokért, és segítségért, s köszönet Szigetvári Józsefnek, a Forrás Együttes vezetőjének, aki az ötletet, a lendületet adta ahhoz, hogy egyáltalán bele merjünk vágni egy ilyen, az anyagi lehetőségeink miatt elérhetetlennek tűnő út szervezésébe.

Nem mindennapi turné volt, szerintem ki fogja érdemelni az „Évtized útja” címet.

A beszámolót írta:

Boross Sándor biharis

Legfrissebb programjaink

Zumba Anitával

Láng Művelődési Központ (Budapest)

Tanfolyami órák : hétfő-szerda 17.00-18.00 óra. 6-18 éves korosztálynak. További eészletek a plakáton.
Világjárás Csóka Gézával

VOKE Arany János Művelődési Ház (Győr)

Atz előadás sorozat részletes időpontjai a plakáton olvashatóak . A BELÉPÉS INGYENES! (VOKE) Arany János Művelődési Ház (Szárnyaskerék épülete) Info: www. vasutasmuvhazgyor. hu - Tel: (96)-312-446
Ezékiel könyve

VOKE Arany János Művelődési Ház (Győr)

OLVASSUK EGYÜTT! Péntekenként, 1730 órakor. Bibliai olvasókör vezetője: Oláh László